sunnuntai 2. syyskuuta 2012

Millainen olisi hyvä vaalikuva?

Tämän hetken tärkein valokuvausprojektini on keksiä ja hankkia itselleni mahdollisimman vetovoimainen vaalikuva kunnallisvaaleja varten. Muutamia peruskuvia olen jo ottanut ihan itse lähinnä sosiaalista mediaa ja nettisivujani varten. Mutta ne eivät ihan ole vielä sitä, mitä haluaisin.

En ole ollenkaan varma, onko hyvä kuva taustaltaan selkeä valkoinen, vai voiko siinä olla jotain elävää. Olen nähnyt kummakinlaisia toimivia kuvia.

Toinen minua askarruttava seikka on kuvan rajaus. Pelkkä kasvo-/rintakuva? Kokovartalokuva?

Kolmas arvoitus minulle on kasvojen ilme. Minä näytän maailmani menettäneeltä vakavassa kuvassa, joten se on pois laskelmista. Mutta pitäisikö olla itsevarma, ystävällinen, nöyrä, innostunut vai mitä?

Tässä ovat väliaikaiskuvani, jotka olen itse ottanut. Ne ovat tyhjää parempia tähän lähtöön.


Onnistuneita muiden vaalikuvia ovat mm.

 Sanni Grahn-Laasosen kuva eduskuntavaaleissa. Se on puhtoisen viaton ja vetovoimainen. Samaa puhtoista viattomuutta on tietenkin aivan turhaa yrittää tuputtaa yli 40-vuotiaan kuvaan.

Outi Mäkelän vaalikuva. Sekin tyylikäs ja vakuuttava valkoisella pohjalla.

Ja sitten on vielä Sari Niinistön kuva hänen www-sivuillaan. Siinä on kuvallinen tausta.

Pitäisi kai mennä kampaajalle, stylistilla ja sitten kovan luokan ammattikuvaajalle, mutta budjettini ei ihan riitä siihen... ;-) Onko ehdotuksia???

4 kommenttia:

  1. Ehdottomasti tuo vasemmanpuoleinen, koirulia ehkä vähän alemmas eikä ihan noin tiukkaa rajausta :)
    Tuo linkkaamasi Sari Niinistön kuva oli kiva, joten ehkä sinäkin voisit laittaa vaikka niin paljon näkyviin että ainakin koiruli näkyy kokonaan...?

    Inspiraatioita toivotellen Jaana :)

    VastaaPoista
  2. Samaa mieltä Jaanan kanssa, vasemmanpuoleinen. Ilmeesi on jotenkin rennompi ja vapautunut.

    VastaaPoista
  3. Kiitos palautteesta!

    Vasemmanpuoleinen kuva ei viesti varmuutta ja paineensietokykyä. Minun mielessäni vetoavassa vaalikuvassa on niitäkin ominaisuuksia...

    VastaaPoista